بررسی فنی و اقتصادی مانیتورینگ کلیدهای فشار قوی شرکت برق منطقه‌ای باختر
کلیدهای قدرت از جمله مهمترین اجزای شبکه های قدرت هستند که با توجه به نقش حفاظتی آن ها، اطمینان از سلامت و توانایی آن ها برای عملکرد صحیح ضروری است. برای این منظور، نیاز است تا استراتژی تعمیر و نگهداری اتخاذ شود که علاوه بر افزایش قابلیت اطمینان تجهیز، از نظر فنی و اقتصادی نیز بصرفه باشد. نگهداری بر مبنای وضعیت (CBM) روش جدیدی است که بدلیل قابلیت های بسیار و تطابق با محیط های هوشمند در حال گسترش در تمامی صنایع و تجهیزات از جمله کلیدهای قدرت است.

مجری طرح : دکتر علی اصغر رضی کاظمی، دانشکده مهندسی برق

اسامی همکاران: آروین پورابراهیم-مهشاد شریعت نصب-علیرضا قاسمی-حامد محمدی-ثمین فخاریان   

 
  • کلیات

کلیدهای قدرت از جمله مهم­ترین اجزای شبکه ­های قدرت هستند که با توجه به نقش حفاظتی آن­ها، اطمینان از سلامت و توانایی آن­ها برای عملکرد صحیح ضروری است. برای این منظور، نیاز است تا استراتژی تعمیر و نگهداری اتخاذ شود که علاوه بر افزایش قابلیت اطمینان تجهیز، از نظر فنی و اقتصادی نیز به صرفه باشد. نگهداری بر مبنای وضعیت (CBM) روش جدیدی است که به دلیل قابلیت­ های بسیار و تطابق با محیط های هوشمند در حال گسترش در تمامی صنایع و تجهیزات از جمله کلیدهای قدرت است. با توجه به محدودیت سرمایه برای ایجاد یک سیستم پایش برای کلیدهای قدرت، تعداد بسیار زیاد کلیدهای قدرت در شبکه و نیاز به تخصیص بهینه منابع، پیاده ­سازی CBM برای تمامی کلیدهای قدرت شبکه به صرفه و امکان ‌پذیر نیست. بنابراین باید بهترین روش برای پیاده­ سازی این استراتژی، حساس ‌ترین کلیدهای قدرت شبکه برای اعمال این استراتژی وتجهیزات و زیرساخت ­های مورد نیاز برای پیاده ‌سازی این استراتژی را شناخت و بر اساس آن­ها اقدامات مقتضی را انجام داد.

 
  • مراحل انجام

در مرحله نخست، گزارشات بین ­المللی و سوابق دیگران در زمینه پیاده ­سازی CBM مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. خرابی در کلید های قدرت، منشا خرابی ­ها و روش ­های مختلف تشخیص آن­ها مورد بررسی قرار گرفت. با مقایسه نتایج بررسی­ های انجام شده با تجهیزات پایش کلید های قدرت تولیدی توسط شرکت­ های مختلف در سراسر دنیا، مناسب‌ ترین دستگاه پایش وضعیت کلید قدرت، متناسب با نیازهای شبکه برق مورد مطالعه انتخاب و معرفی شد.

با توجه به ناممکن بودن تهیه و نصب سیستم پایش برای تمام کلیدهای قدرت شبکه مورد مطالعه، نرم ­افزار پایگاه داده­ ای طراحی و پیاده سازی شد که توانایی دریافت و ذخیره­ سازی اطلاعات تمامی کلیدهای شبکه را داشت. نرم ­افزار مذکور، قابلیت دریافت معیارها و اولویت­ های مورد نظر کاربر برای اولویت­ بندی کلیدهای قدرت را داشت. نرم­ افزار کلیدهای قدرت را بر اساس اهمیت و حساسیت آن­ها در شبکه دسته بندی کرده و کلیدهای مهم و حساس در شبکه و در هر پست از شبکه را به کاربر معرفی می­ نمود.

در نهایت پس از تعیین سیستم مناسب برای پایش وضعیت کلیدهای قدرت و تعیین بحرانی ترین کلیدهای شبکه مورد مطالعه توسط نرم­ افزار طراحی شده، با مکاتباتی که با شرکت­ سازنده تجهیزات پایش انجام شد، نحوه پیاده ‌سازی سیستم پایش برای کلیدهای قدرت، زیرساخت­ های مورد نیاز و هزینه تمام شده آن­ها در اختیار کارفرما قرار گرفت تا نسبت به تهیه و نصب سیستم ­های مذکور به تعداد لازم برای حساس ­ترین کلید های موجود در شبکه اقدام نماید.

 
  • مشخصات فنی طرح

 این پروژه  طی دوسال و نیم در منطقه تحت پوشش شرکت برق منطقه ­ای باختر و شامل سه استان مرکزی، همدان و لرستان انجام شد. 15 پست و بیش از 400 کلید قدرت در سطوح ولتاژی kV400، kV230 و kV63 مورد بررسی قرار گرفته، اطلاعات آن­ها ثبت شده و توسط نرم­ افزاری که برای این منظور طراحی و پیاده­ سازی شده بود مورد تحلیل قرار گرفت و در نهایت حساس­ ترین کلیدهای قدرت که احتمال خرابی آن­ها بیشتر بوده و وقوع خرابی در آن­ها می ­توانست سبب ایجاد وضعیت بحرانی در شبکه شود به کارفرما معرفی گردید. از جمله مهم­ترین دست­آوردهای این پروژه می­توان به گردآوری و ایجاد دانشنامه ­ای جامع و کامل درباره خرابی کلیدهای قدرت و روش ­های تشخیص آن­ها، ایجاد نرم ­افزار ذخیره سازی اطلاعات و اولویت ­بندی کلیدهای قدرت و بدست آمدن دانش پایش وضعیت آنلاین کلیدهای قدرت در کنار نحوه پیاده سازی و استفاده از آن اشاره کرد.

 
  • خروجی های طرح

 

محیط نرم‌­افزار طراحی شده و خروجی آن 
 
 
 
 
سنسورها و تجهیزات مورد استفاده برای پایش 
 
 
 
کلیدهای قدرت با اولویت بالا مشخص شده در نقشه پست 
 
تاریخ:
1400/03/23
تعداد بازدید:
5228
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:4
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.