برگزاری اولین همایش"علم نانو و نانوفناوری"
همایش "علم نانو و نانوفناوری" به همت دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، اولین همایش"علم نانو و نانوفناوری" بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و چین برگزار شد. این همایش بین المللی با سازماندهی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی به نمایندگی از کنسرسیوم 5 دانشگاه صنعتی برتر کشور ((UT5 در تاریخ 13 و14 اسفندماه سال 1399 به صورت مجازی تشکیل شد.

هدف از برگزاری این همایش ایجاد ارتباط بین اساتید، پژوهشگران، فعلان زمینه نانو و همچنین دانشجویان ایرانی علاقمند به این شاخه از علم و فناوری با محققان و پژوهشگران کشور چین است. اخیرا، ‌میان ایران و چین همکاری‌های رسمی در زمینه علوم و فناوری نانو آغاز شده و در این راستا، برنامه‌های موثری در همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آکادمی علوم چین آغاز شده است. این همایش با هدف آغاز و ارتقاء همکاری‌های علمی بین دانشمندان ایران و چین برگزار شد.

سخنرانانی از دانشگاه های صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، صنعتی امیر کبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف و علم و صنعت در قالب کنسرسیوم UT5 و همچنین دانشگاه تهران، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، مرکز فناوری های پیشرفته ایران و چین همراه با اساتیدی از دانشگاه های شانگهای، فودان، مرکز ملی علم و فناوری نانو و مرکز نانو پلیس سوژو از کشور چین به ارائه تازه ترین دستاوردهای نانوفناوری پرداختند.

اهداف مورد دنبال از این همایش: "بررسی و تبادل علوم و نانوفناوری میان ایران و چین"، "افق‌های باز برای تبادل آکادمیک بین دانشگاه‌ها و موسسات برتر علوم و فناوری نانو ایران و چین"، "بررسی و گسترش همکاری ایران و چین در زمینه علوم و فناوری نانو" و همچنین "ایجاد بستری برای شرکت‌های دانش بنیان در زمینه علوم نانو و فناوری نانو" می باشد تا خود را به آژانس‌های تامین مالی و سرمایه‌های مشارکت دو کشور معرفی کنند.

مباحث مطرح در این همایش شامل: کنترل پیشرفت تحقیق در ذرات اکسید نانو و فناوری های کاربردی در مرکز علوم و فناوری نانو، بستر سازی برای حسگرهای مبتنی بر Seebeck با استفاده از اتصال ترموالکتریک نیمه هادی های نیمه بلوری با اثرات مرزی دانه، نانوساختارهای آلی برای سلولهای خورشیدی انعطاف پذیر و دستگاه های ذخیره انرژی، خواص بیوسنسور الکتروشیمیایی نانوساختارهای اکسید فلز برای تشخیص بالینی، ورقهای نانو فسفرین روی بسترهای سیلیکون مناسب برای ترانزیستورهای اثر میدانی با عملکرد بالا، طراحی و ساخت کاتالیزور یکپارچه برای اکسیداسیون پلاسما-کاتالیزور تولوئن، سلول های خورشیدی فاز سیاه بسیار کارآمد و پایدار FAPbI3 ، دستگاه های قابل کشش و الکترونیک کششی مبتنی بر نانو الیاف، تجربه ایران در اجرای یک برنامه جامع توسعه فناوری نانو، نقش نانوساختارها در بهبود عملکرد جدا کننده های خورشیدی فوتوالکتروشیمیایی در شکست آب برای تولید هیدروژن، آماده سازی، پراکندگی و کاربرد نانو ذرات بسیار پراکنده قابل کنترل، فناوری نانو در رابطه با چاپ سه بعدی و مهندسی زیست، نانوکریستالیزاسیون ناشی از تغییر شکل پلاستیک و نوآوری و تجاری سازی صنعت فناوری نانو در شهرک صنعتی سوژو بود.

برگزاری نمایشگاه مجازی در بخش های مختلف، یکی از ویژگی های شاخص این همایش بود. در این نمایشگاه تعدادی از شرکت های فعال در زمینه نانو که تحت حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو وابسته به معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می کنند به معرفی محصولات و زمینه های کاری خود پرداختند. شایان ذکر است طبق گزارش این ستاد، در حال حاضر بیش از 300 شرکت فعال در حوزه نانوفناوری تحت پوشش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو قرار دارند.

در روز پایانی همایش و در مراسم اختتامیه، میزگردی تخصصی برگزار و ضمن بررسی وضعیت علمی و فناوری دو کشور و نوع و میزان حمایت های سازمان های حمایت کننده از تحقیقات در این زمینه، شیوه همکاری مشترک مورد بحث و بررسی قرار و ایجاد ارتباط ین فعالان این حوزه از دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

گفتنی است دومین همایش مجازی فناوری نانو کشورهای ایران و چین در مردادماه سال جاری و در حاشیه نهمین کنفرانس بین المللی نانو در کشور چین برگزار خواهد شد. این همایش به دعوت آکادمی علوم چین و توسط UT5 برگزار خواهد شد.

تاریخ:
1399/12/15
تعداد بازدید:
886
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.