پایش و هدایت بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر به کمک سامانه موقعیت یاب داخلی و فنآوری واقعیت افزوده
معرفی و اهداف طرح: تحقیقات انجام‌شده در سال‌های اخیر در زمینه‌ی انعطاف‌پذیری عصبی، تأثیر استفاده از تصویرسازی کامپیوتری (تعامل با عناصر افزوده شده به دنیای واقعی) را جهت توان‌بخشی ذهنی نشان داده‌اند.

مجری طرح : دکتر مهدی دلربائی 

اسامی همکاران:  دکتر قاضی رحمان (دانشگاه وسترن کانادا)، مهندس فاطمه قربانی، مهندس محمد کیا

معرفی و اهداف طرح: تحقیقات انجام‌شده در سال‌های اخیر در زمینه‌ی انعطاف‌پذیری عصبی، تأثیر استفاده از تصویرسازی کامپیوتری (تعامل با عناصر افزوده شده به دنیای واقعی) را جهت توان‌بخشی ذهنی نشان داده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد فنآوری واقعیت افزوده فرصتی به منظور پایش و کمک به بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر در اختیار ما قرار داده است. این اطلاعات افزوده به واقعیت (ترکیبی) را می‌توان به کمک عینک‌های هوشمند (مانند عینک گوگل) به بیمار نشان داد، درحالی‌که بیمار از محیط اطراف منفک نشده است. برای آنکه استفاده مطلوب از چنین فنآوری میسر شود، به یک سیستم موقعیت‌یاب داخلی نیز نیاز است تا موقعیت مکانی بیمار در محیط خانه در هر لحظه مشخص شود.  

مشخصات فنی طرح: پس از توسعه‌ی سیستم اشاره‌شده، یک بیمار مبتلا به بیماری آلزایمر می‌تواند با استفاده از یک عینک هوشمند بر روی چشم (که به الگوریتم‌های توسعه‌یافته در این طرح و عنصر گیرنده-فرستنده موقعیت‌یابی مجهز است) مشغول انجام کارهای روزمره شود. این در حالی است که در درجه اول، سیستم موقعیت‌یاب داخلی مشغول ذخیره الگوهای حرکتی بیمار است که این الگوهای می‌توانند بعدها مورد تجزیه ‌و تحلیل و مقایسه با نمونه‌های سالم یا الگوهای پیشین خود بیمار قرار گیرند. در کنار آن، درصورتی‌که بیمار در شرایط ضعف حافظه قرار گیرد (بسته به موقعیت؛ برای نمونه، فراموشی محل نگهداری ادویه در آشپزخانه)، اطلاعات لازم از طریق عینک هوشمند (به‌صورت متن یا نوشته و بدون مزاحمت برای بیمار) در اختیار ایشان قرار می‌گیرد.

مراحل انجام طرح: این طرح پژوهشی در سه مرحله انجام می شود: (1) استفاده از یک سامانه موقعیت‌یاب داخلی (تجاری) جهت امکان‌سنجی استفاده از چنین سامانه‌ای در پایش بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر، (2) طراحی و ساخت یک سامانه موقعیت‌یاب داخلی بدون درنگ با امکان شخصی‌سازی و مقیاس‌پذیری، متناسب با نیازهای بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر، (3) استفاده از عینک‌های هوشمند، با قابلیت نمایش محتوای واقعیت افزوده، جهت کمک به مبتلا به بیماری آلزایمر.
 

ساختار کلی سامانه: تلفیق فنآوری های اینترنت اشیا و واقعیت افزوده و هوشمند سازی محیط زندگی بیمار

 
 
 

 پیاده سازی ساختار کلی سامانه: هوشمند سازی محیط زندگی بیمار

تاریخ:
1399/05/07
تعداد بازدید:
4180
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:6
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.